Kişinin yaneşeliığı sosyete içre kıymeti olan , kudret, gidiş ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanların davranışlarında belirli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğfiilme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına yönlü ) bileğfiilme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis gereğince;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğfiiltirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğfiilme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç esas öğesi vardır.
1. Fakatç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı umum kültürler dâhilin benzeridır. Fakatçların içinde ne olduğu ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğfiilebilir, fakat sürecin doğbirliı bileğfiilmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birfena filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen standart tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğfiilikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içre eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğfiilikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, insan dâhilin hayat boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere yönlü olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin fiilletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri kabil mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Doğrusu terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye bulunmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise bizatihi vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir tertibat olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç esas ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Süreç; ekol içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, test skorları kabil matlup davranış bileğfiiliklikleridir.